Collectiepaviljoen

In het collectiepaviljoen (her)ontdek je verborgen stukken uit de verzameling van het Middelheimmuseum. Het is ingericht als een open depot met een functionele, veranderlijke opstelling waar je kan kennismaken met onbekende of minder bekende kunstwerken uit de collectie van het museum.

Het collectiepaviljoen is tijdelijk gesloten, we werken er aan een nieuwe opstelling.

Het collectiepaviljoen bezoeken?

Maak je bezoek aan het collectiepaviljoen maximaal contactloos. Deze tools kan je raadplegen op je smartphone:

Waarom komt er een nieuw collectiepaviljoen?

Vandaag is het Middelheimmuseum vooral bekend om de collectie in het kunstpark. Maar er is ook een verborgen collectie: iets meer dan 80% van de kunstwerken is opgeborgen in depots, afgesloten voor de bezoekers. Het gaat om werken die minder of niet geschikt zijn voor presentatie in het park, maar die het museum heeft verworven omwille van de oorspronkelijke missie: een internationaal overzicht bieden van de moderne beeldhouwkunst, van de grote voorlopers op het einde van de negentiende eeuw tot de eigen tijd. Daarnaast zijn er ook de zogenaamde steuncollecties met maquettes en modellen, tekeningen en grafiek, mediakunst en fotografie. En er staan sculpturen in de depots die wel bedoeld waren voor buiten, maar toch beter geschikt bleken voor binnen.

Middelheimmuseum pakt uit

Omdat de bestaande paviljoenen in het park niet de juiste bewaarcondities bieden om deze dikwijls kwetsbare werken voor een lange periode te presenteren, en omdat het museum toch maximale toegang wil geven tot de collecties in al hun diversiteit, heeft het zo’n afgesloten bewaarplaats omgevormd tot een open depot. Daar is een eerste, verrassende selectie kunstwerken uitgepakt voor het publiek. Deze werken werden niet uitgekozen door één expert, maar door een groep van heel verscheiden betrokkenen. Daarom zijn er in het collectiepaviljoen zowel topstukken te zien, als verrassende ontdekkingen te doen. Werken van Giacometti, Trampedach, Rosso, Piccinini, Gentils, Köllwitz, Lohaus, De Bruyckere, Chetwynd, Deacon, Zadkine en anderen staan eenvoudig en functioneel opgesteld, soms helemaal, soms gedeeltelijk uitgepakt.Het museum nodigt de bezoeker uit om met deze slapende verzameling kennis te maken, en ook in de toekomst steeds nieuwe perspectieven op deze collectie te komen ontdekken. Een voorproefje van de kunstwerken die je er kan zien, vind je alvast hier.

Het verhaal van het nieuwe collectiepaviljoen is er één met veel kanten. Lees hieronder meer over het paviljoen zelf, over de depotcollecties, over de selectie van de kunstwerken en over het kunstwerk in focus.

Het gebouw

Het afgesloten depotgebouw van Stéphane Beel werd verbouwd tot een publieksruimte die de relatie tussen kunst, architectuur en natuur versterkt.

De depotcollecties

Het Middelheimmuseum heeft veel werk verzameld dat niet of minder geschikt is voor presentatie in het park, en dat dus grotendeels verborgen blijft.

De selectie

De kunstwerken in het collectiepaviljoen zijn niet alleen om hun kunsthistorische waarde geselecteerd, maar op basis van zeven verschillende criteria.