Middelheimmuseum verwerft topwerk van Bruce Nauman

Het werk 'Diamond Shaped Room with Yellow Light' wordt aan het publiek voorgesteld als sleutelwerk in de tentoonstelling 'Experience Traps', die opent op 1 juni als onderdeel van het culturele stadsfestival 'Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert'.

Diamond Shaped Room with Yellow Light, 1986-1990/2018

Het werk werd in de jaren ’80 gemaakt voor een tentoonstelling in de publieke ruimte. In 1990 verdween het daar en sindsdien is het werk niet meer tentoongesteld. Voor de Middelheimcollectie installeert de kunstenaar het werk opnieuw, en ditmaal voorgoed.

“Het felgele licht kan je even verblinden als je binnenkomt. Kleur en vorm werken verwarrend. Je wil niet heel lang in deze ruimte blijven.”
(Bruce Nauman)

Nauman omschrijft de ruimte als ongastvrij. Maar hij plaatst het werk op zo’n opvallende locatie dat je toch wordt aangespoord om in het werk te gaan. Ook binnen wacht een tegenstrijdige situatie: je doet moeite om het werk te betreden en dat resulteert in een desoriënterende ervaring. Het werk lijkt een val, een Experience Trap.

 

Amerikaans kunstenaar, pionier en voorbode

Bruce Nauman (°1941, US) pioniert sinds de jaren ’60 op het gebied van elektronische media, installaties, videokunst, sculptuur en neonwerken. Centraal in het werk van Nauman staat het 'mens-zijn', dat hij op een grondige en systematische manier onderzoekt. Dat doet hij met bijzondere aandacht voor de relatie van het menselijke lichaam tot zijn omgeving en de organisatie en controle van (sociaal) gedrag.

 

Nauman en de Middelheimcollectie

Het werk van Nauman is in alle belangrijke hedendaagse kunstmusea vertegenwoordigd, maar zijn openluchtwerk is binnen Europese publieke collecties, uiterst zeldzaam. Het werk vertegenwoordigt de roots van andere belangrijke werken in de museumcollectie (Pedro Cabrita Reis, Per Kirkeby, Atelier van Lieshout, Andrea Zittel, …): de ‘tussenstap’ tussen sculptuur en architectuur, en werken waarin een grotere interactie met het publiek wordt opgezocht. Naumans werk wil de toeschouwer betrekken.

 

Naumans werk vandaag

Ook vandaag blijft Nauman een van de meest invloedrijke Amerikaanse kunstenaars. Zijn werk werd bekroond met talloze prijzen en eerbetuigingen, waaronder een eredoctoraat van het San Francisco Art Institute in 1989, de Max Beckmann Prize in 1990, de Wolf Prize in Arts-Sculpture in 1993, de Wexner Prize in 1994, en de Gouden Leeuw voor  Best Artist op de Biënnale van Venetië in 2009.

In 2018 organiseren MOMA NY en de Schaulager in Basel grote solotentoonstellingen met zijn werk. In 2020 maakt ook Tate Modern een grote overzichtstentoonstelling.

 

De samenwerking

De uitzonderlijke mogelijkheid om het werk een permanente plaats te geven in de museumcollectie, volgde uit het aanbod van de stad Antwerpen, de Middelheim Promotors vzw en drie projectpartners (Ackermans & van Haaren NV, Mathieu Gijbels NV, die instond voor de bouw van het werk, en L.I.F.E. NV) om de handen in elkaar te slaan.

Stad Antwerpen

Projectsponsors

  

Structurele sponsors
Middelheim Promotors vzw, Ackermans & van Haaren, Argo Law, Art Secure by Vanbreda Risk & Benefits, BASF, BNP Paribas Fortis, CMB, Cordeel, Delen Private Bank, Deloitte, Deme, EY, Grant Thornton, Hubo, Hugo Ceusters, inno.com, KBC, Laurius, Leasinvest Real Estate, Pamica, SipWell, Soudal & Havenbedrijf Antwerpen. 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief