Overslaan en naar de inhoud gaan

Johan Creten, Pliny’s Sorrow, 2014

Rijnkaai Antwerpen

Op het eerste gezicht straalt het werk kracht uit, dominantie zelfs. Je denkt allicht dat het over een adelaar met gespreide vleugels gaat, een machtssymbool uit de Europese geschiedenis en symbool voor het Amerikaanse vrijheidsideaal.

Maar algauw blijkt dat het helemaal niet om een adelaar gaat, maar om een watervogel, een aalscholver die de meerpaal als sokkel werd gebruikt. De ruwe huid, de impressionistische afwerking van het langgerekte lijf en de opengewerkte rug geven tonen ook een kwetsbaar wezen.

Op zijn plek aan de Rijnkaai wordt de kwetsbaarheid van het werk in de verf gezet. Hier staat het beeld tussen enerzijds de weidse Schelde en anderzijds industrieel erfgoed. De plek zorgt bovendien voor een nieuwe betekenis voor het beeld in relatie tot de miljoenen landverhuizers die met de Red Star line vertrokken naar Amerika.

Zo verhuisde de bronzen aalscholver naar de Rijnkaai

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Word vriend van het museum