Groensculptuur MontaÑa Verde op het De Coninckplein

In het kader van Antwerpen Barok 2018 en de tentoonstelling Experience Traps nodigden het Middelheimmuseum en de Groendienst van de stad Antwerpen het Spaanse kunstenaarscollectief Recetas Urbanas uit. Zij realiseerden samen met buurtbewoners en andere geïnteresseerden een groensculptuur op het De Coninckplein in Antwerpen.

Over Recetas Urbanas

Recetas Urbanas wordt bestempeld als architecten – kunstenaars – activisten. De spilfiguur van het collectief is Santiago Cirugeda. Het collectief heeft meer dan 20 jaar ervaring in het organiseren en coördineren van participatieve bouwprojecten. Daarvoor leveren ze eenvoudige tools aan die iedereen kan begrijpen en gaan ze vaak te werk met recuperatiematerialen. Ze gaan altijd participatief te werk, door zoveel mogelijk mensen te betrekken in hun creatieproces. Zo transformeren ze anonieme stedelijke plekken tot aangenamere gemeenschapsplekken. Het traject is daarbij minstens even belangrijk als het eindresultaat. Op uitnodiging van het Middelheimmuseum en de Groendienst van de stad Antwerpen gingen ze voor het eerst aan de slag met een nadrukkelijk "groene" vraag.

De Coninckplein

Het Middelheimmuseum, de Groendienst en het kunstenaarscollectief kozen voor het De Coninckplein als locatie. De omgeving van het De Coninckplein en de omliggende straten zijn arm aan groen. Door de smalle straten en de hoge verkeersintensiteit met verschillende tramlijnen zijn de mogelijkheden om straatgroen en straatbomen te voorzien beperkt.

Groen en duurzaam bouwsysteem

"Hoe kan groen bijdragen aan de levenskwaliteit in de stad?" Vanuit die vraag vertrekt het collectief.

Recetas Urbanas ontwierp een groen "bouwsysteem" waarvan de basisvorm door de kunstenaars wordt aangereikt en de definitieve proporties en details in samenspraak met de buurtbewoners en andere geïnteresseerden tot stand komen. De verschillende onderdelen van de groene constructie worden na afloop van de tentoonstelling gerecupereerd en herbestemd.

Het collectief liet zich inspireren door de barokke traditie van stadsversieringen en triomfbogen. In hun groensculptuur komt de boog steeds terug als architecturaal basiselement. Als een hedendaagse stadsscenograaf bedacht Recetas Urbanas een structuur als verfraaiing van de stad, maar in tegenstelling tot in de barok geeft deze stadsscenograaf de regie in handen van de burger.

Foto: Tom Cornille.

Samenwerken

Samen met de deelnemers onderzocht het collectief hoe het kunstwerk er zal uitzien, hoe ze in de loop van de tentoonstelling het interactieve kunstwerk kunnen onderhouden en hoe ze het tot leven kunnen brengen door de organisatie van uiteenlopende activiteiten. Via workshops leerden deelnemers aan en van elkaar hoe ze samen iets kunnen maken.

Het De Coninckplein wordt zo omgebouwd tot een stedelijk laboratorium voor groenintegratie waar mensen kunnen samenkomen.

Een plek voor ontmoeting

Op het De Coninkplein worden tal van evenementen georganiseerd. De organisatoren worden aangemoedigd Montaña Verde te gebruiken bij hun event. Een overzicht van de activiteiten op het De Coninckplein:

• 17/06: Strip- en boekenplein
  • 21/06: Phillip’s Barbing Contest
  • 30/06 - 31/08: Sporten en bewegen op de Buurtpleintjes
  • 30/06: Afrikaans Rumba Festival
  • 06/07: Compassie voor iedereen
  • 07/07: Sebene Elengi
  • 15/07: Strip- en boekenplein
  • 28/07: Dag van de Guinese Cultuur
  • 02/08: Zomer van Antwerpen - Muziek in de Wijk / Eusébia
  • 09/08: Zomer van Antwerpen - Muziek in de Wijk / La Inedita
  • 11/08: Yoruba Day
  • 16/08: Zomer van Antwerpen - Muziek in de Wijk / Vernietsteendood en Segun Ola
  • 19/08: Strip- en boekenplein
  • 23/08: Zomer van Antwerpen - Muziek in de Wijk / Tamborazo en Cut Capers
  • 25/08: Multicultural Day (New Jam Festival)
  • 31/08 - 02/09: Festival Royal
  • 08/09: Tropische sfeer
  • 16/09: Strip- en boekenplein
  • 16/09: Oogstfeesten

Afbouw kunstwerk en adoptie onderdelen

Van 1 t/m 7 oktober wordt het kunstwerk gedemonteerd. De onderdelen van het kunstwerk, zoals planten(bakken) en houten balken, kunnen geadopteerd worden door (buurt)verenigingen, scholen, volkstuiniers, enz. zodat stukken van het groenkunstwerk een definitieve plek krijgen in de buurt. Op die manier leeft het project verder.

Ben jij geïnteresseerd in een onderdeel van Montaña Verde? Contacteer dan Santi Cirugeda via sc@recetasurbanas.net of Mariana Moura mariana_aac@hotmail.com.

Voor de realisatie van dit kunstproject sloegen het Middelheimmuseum, Groendienst, Permeke, district Antwerpen, lokaal sportbeleid en andere stedelijke partners de handen in elkaar en werkte Recetas Urbanas ook samen met verschillende buurtverenigingen en huidige gebruikers van het plein in de opbouw van hun werk. Het verbindende element is cruciaal, de betrokkenheid van de buurt een voorwaarde.