Folkert de Jong. Amabilis insania: de beminnelijke waanzin

26 oktober 2013 t/m 6 april 2014

In het najaar van 2013 wordt het nieuwe tentoonstellingsterrein Hortiflora en Het Huis de locatie voor een op maat gemaakt soloproject van de Nederlandse kunstenaar Folkert de Jong.

Folkert de Jong werd het afgelopen decennium bekend met virtuoze beeldhouwwerken die in topcollecties over de hele wereld te vinden zijn. Ook in het Middelheimmuseum is de Jong geen onbekende. In 2006 nam hij er als relatief onbekende naam deel aan de groepsexpo Lang Leve Beeldhouwkunst!. Een jaar later kwam hij terug voor een werkverblijf. Nu biedt het openluchtmuseum de Jong een soloproject aan, waarvoor hij een opstelling met nieuwe bronzen beelden creëert.

De wereld van Folkert de Jong is bevolkt met circusartiesten, soldaten, kunstverzamelaars, Indische goden, bergbeklimmers danseresjes, apen, staatshoofden, zonnende meisjes, vrolijke fransen en skeletten. De figuratieve installaties van de Jong zijn geënt op de (vaak duistere) historiek of betekenis van een plaats en combineren een ironische grijns naar de Oude Meesters met een flinke dosis van het nu. Hij mengt historische figuren of situaties met een hedendaagse beeldtaal of objecten. Figuren met een grimmige schoonheid staan in dubbelzinnige relaties met elkaar en hun omgeving. De donkere zijde van de menselijke aard is de drijfveer achter het werk van de Nederlandse kunstenaar. Zo is de Jong geboeid door de verdeeldheid tussen de pracht en praal versus de ranzige keerzijde van machtsvertoon.

Qua materiaal kiest Folkert de Jong doorgaans voor massageproduceerde voor de kunst atypische materialen zoals piepschuim of componentenschuim. Niet bedoeld voor de eeuwigheid, noch milieuvriendelijk maar juist die onrustwekkende eigenschappen interesseren de kunstenaar. Door de precieze uitvoering en uitgekiende kleurenkeuze krijgt het waardeloze materiaal een enorm appeal.

Voor zijn tentoonstelling in het Middelheimmuseum kiest de Jong er voor om een opstelling met 11 nieuwe bronzen beelden te creëren, zowel figuren als stillevens, die in en rond het paviljoen Het Huis te zien zullen zijn. De opstelling ziet er op het eerste gezicht oerklassiek uit, maar heeft bij nadere inspectie een ontwrichtend effect op het harmonieuze beeldenpark. De kunstenaar verbindt tijdloosheid met verval, kunstgeschiedenis met zijn actualiteit, vrijheid met dwangmatigheid.

Artist Talk

Op zaterdag 26 oktober in de voormiddag, was er een exclusieve Artist Talk door Folkert de Jong. Dé gelegenheid om van nabij kennis te maken met de kunstenaar en zijn werk.

De Sokkel #6

Parallel aan zijn solotentoonstelling in het Middelheimmuseum, maakt de Nederlandse kunstenaar ook een werk voor De Sokkel #6. Voor De Conference Act, liet hij zich inspireren door straatartiesten (zoals jongleurs) die de meest spectaculaire trucs verzinnen om de aandacht van de voorbijganger te trekken.

Met het hedendaagse kunstproject ‘De Sokkel’ vragen Wijkvereniging Klein Antwerpen en het Middelheimmuseum twee keer per jaar aan een (inter)nationale kunstenaar om een leegstaande sokkel in het Stadspark een actuele invulling te geven. De artistieke interventies wakkeren de discussie over de rol van kunst in de openbare ruimte aan, maar brengen ook het historische Stadspark positief onder de aandacht van het publiek. In het verleden waren er reeds de geslaagde interventies van Henk Visch (NL), Ria Pacquée (BE), Cristian Bors & Marius Ritiu (RO), André Romão (PT) en Ilaria Lupo (IT).

Tentoonstelling Amabilis insania. De beminnelijke waanzin

• Van 26 oktober tot en met 6 april 2014
  • Locatie: op Hortiflora
  • Opening op zaterdag 26 oktober om 14.30 uur, performance Folkert de Jong + Tol/Cogan om 15.00 uur