Kunst in de stad

Kunst in het park

Het Middelheimmuseum is een speciale plek waar kunst en natuur hand in hand gaan. Naast de in het kunstpark en paviljoenen opgestelde werken die samen een overzicht bieden van meer dan honderd jaar beeldhouwkunst, vinden er met grote regelmaat bijzondere solo- en groepstentoonstellingen plaats. Het park is bovendien een sterk staaltje landschapskunst.

De collectie

Het concept van onze beeldentuin kent weinig gelijken. Een halve eeuw werd er geïnvesteerd in de opbouw van een indrukwekkende collectie.

Parklandschap

Het museumpark onderging doorheen de geschiedenis een boeiende transformatie.

Tentoonstellingen / presentaties

Jaarlijks nodigt het Middelheimmuseum kunstenaars uit de nationale en internationale scène uit voor tijdelijke tentoonstellingen en wisselende presentaties van zowel bestaand werk als nieuwe, speciaal voor het Middelheimmuseum gemaakte werken of performances. Kunstenaars worden hierbij geïnspireerd en uitgedaagd door de parkomgeving en de vaste collectie.

“Kunst en natuur op één plek. Daar wordt een mens vrolijk van. Terwijl je je longen laat vollopen met de eerste lentelucht loop je over de brug van Ai Weiwei en krijg je nog wat toppers van Henry Moore, Auguste Rodin, Panamarenko en Erwin Wurm op je netvliezen.”
Goesting Magazine

Kunst in beweging

In 2023 en 2024 beleef je het Middelheimmuseum in volle beweging. Maar liefst 224 kunstwerken krijgen een nieuwe plek in het kunstpark en het openluchtdepot.