Pedro Cabrita Reis (Portugal)

Lissabon, 1956

The Passage of the Hours

Een referentie naar een ruïne uit het verleden en een recent overblijfsel uit een conflictsituatie. 

De sculptuur, op de grens tussen architectuur en kunst, sluit nauw aan bij de evolutie die zijn werk heeft doorgemaakt, zowel wat inhoud als materiaalgebruik betreft. Constructie en deconstructie lopen in elkaar over.

In nauw overleg met het museum ontwierp de kunstenaar een nieuw werk met de titel The Passage of the Hours, een constructie van 8 x 8 x 24 m, met staal, baksteen, glas en TL-lampen.

Het werk refereert tegelijk aan een ruïne uit het verleden en aan een recent overblijfsel uit een conflictsituatie. Het is een ‘serene verstoring’, zoals een ander werk van hem letterlijk heet. De kunstenaar noemt het een kerk zonder religie, en inderdaad, de muren lijken een beetje op  steunberen in een middeleeuwse kathedraal. Het licht van de TL-lampen maakt dan weer integraal deel uit van het werk en blijft dag en nacht doorlopend branden.

Het werk is prominent aanwezig, niet in de laatste plaats tegen de achtergrond van het nabijgelegen ziekenhuis. Een mooi geïntegreerd beeld, wat Reis zeker zal interesseren: naast beeldhouwer is hij immers ook schilder en fotograaf, en heeft hij ervaring met film en keramiek.

Met steun van Middelheim Promotors.

Locatie

Nummer 51 op het grondplan

Specificaties

  • The Passage of the Hours
  • 2004
  • h. 800 cm x b. 2400 cm x d. 800 cm
  • Glas, aluminium, baksteen, ijzer, cement, tl-buis
  • MID.B.507

Meld je aan voor onze nieuwsbrief