Sharon Lockhart

The Future Should Always Be Better

Het Middelheimmuseum heeft een opmerkelijke boodschap voor bezoekers en voorbijgangers van het museum: ‘The Future Should Always Be Better’. Deze opvallende lichtsculptuur van Sharon Lockhart prijkt op de gevel van het Middelheimkasteel.
woensdag 01 december 2021 tot woensdag 30 maart 2022 van 10:00 tot 17:00
Individuele bezoekers

The Future Should Always Be Better

Dit eerste soloproject van de Amerikaanse kunstenaar Sharon Lockhart (USA, °1964) in Vlaanderen verlicht de donkere wintermaanden. Het kunstwerk, een installatie van tekst in neonletters, is te zien van 1 december tot 30 maart 2022 tegen de gevel van het Middelheimkasteel. Het kunstwerk bevindt zich zo in het hart van de instelling én gericht naar de straat. Zo blijft de boodschap voortdurend zichtbaar voor bezoekers en voorbijgangers.

‘The Future Should Always Be Better’ - De toekomst zou altijd beter moeten zijn. Deze verklaring kan een voorspelling zijn, een wens of een oproep tot actie. Of misschien wel alle drie tegelijk. De boodschap weerspiegelt een zekere dubbelzinnigheid, volgens de kunstenaar kenmerkend voor deze tijd. Nooit eerder waren menselijke kennis en technologie zo ver ontwikkeld, en toch kunnen we niet op tegen wereldwijde catastrofes zoals de recente pandemie of de klimaatrampen. De boodschap van Lockhart is zo geformuleerd dat deze openstaat voor interpretatie - hoe begrijpen we wat 'zou' moeten zijn en wie moet 'beter' definiëren? Hoe ziet de toekomst eruit, en welke gevoelens roept de onvermijdelijkheid ervan op?

The Future Should Always Be Better

Foto: Ans Brys

 

Hoop

Ook voor een kunstinstelling als het Middelheimmuseum, opgericht in 1950, is nadenken over de toekomst tegelijkertijd spannend en uitdagend. Hoe moet deze “grande dame” de toekomst tegemoet gaan? Hoe blijven de collecties relevant voor toekomstige generaties? Hoe kan het museum, samen met kunstenaars en publiek, een beeld van de toekomst vormen? En hoe kan de instelling een echt openluchtmuseum zijn, een open ruimte, vrij en toegankelijk voor alle inwoners en bezoekers van een stad als Antwerpen?

Sharon Lockhart nodigt ons uit om samen na te denken over de toekomst, die we uiteindelijk met z’n allen onder ogen moeten zien. Op die manier kunnen we de angst en onzekerheid overwinnen die de toekomst oproept.

Het Middelheimmuseum is de tweede locatie waar dit werk wordt getoond. Oorspronkelijk werd het gecreëerd voor de gevel van het Kestner Gesellschaft in Hannover in opdracht van directeur Adam Budak, om in dialoog te gaan met het publiek tijdens de sluiting van de instelling tijdens de coronalockdown begin 2021. Het Middelheimmuseum en de kunstenaar delen een boodschap van radicale hoop voor onze gemeenschappelijke toekomst.

 

Sharon Lockhart

Sharon Lockhart (geboren in 1964) is een Amerikaanse kunstenaar die woont en werkt in Los Angeles. Haar werk omvat installaties, fotografie, film, schilderkunst en beeldhouwwerk. Zo creëert Lockhart steeds complexe interacties tussen de verschillende media en vormen, de verhalen die ze oppikt, en de gemeenschappen en mensen met wie ze samenwerkt. In 2017 vertegenwoordigde Lockhart Polen op de 57e Biënnale van Venetië met haar multidisciplinaire project ‘Little Review’. Ze had solotentoonstellingen in o.a. het Los Angeles County Museum of Art (VS), Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (Wenen), The Jewish Museum (New York) en Kunstmuseum Luzern (Zwitserland).

The Future Should Always Be Better

Foto: Ans Brys

 

Dit project kwam tot stand met steun van neugerriemschneider, Berlijn en Kestner Gesellschaft, Hannover. Curator: Pieter Boons. Met dank aan Adam Budak, Robert Knoke, Dylan Lustrin, Burkhard Riemschneider & Sharon Lockhart. Courtesy de kunstenaar, neugerriemschneider, Berlijn en Gladstone Gallery.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief