Hedendaagse kunstcreaties in de publieke ruimte

Het Middelheimmuseum biedt ook buiten de grenzen van zijn museumpark een platform om artistieke creaties in een niet-conventionele context te tonen. Daarmee wil het museum hedendaagse kunst dichterbij het publiek brengen en anderzijds vaak ook een springplank zijn voor die kunstenaars die (nog) niet door het gangbare circuit opgepikt werden. Het kan hier gaan om tijdelijke en (semi)permanente ingrepen.

De Sokkel

Sinds 2011, Stadspark Antwerpen

Met het project De Sokkel geven Wijkvereniging Klein Antwerpen en het Middelheimmuseum sinds 2011 een culturele invulling aan het Antwerpse Stadspark.

Lichtsculptuur, Elias Derboven

Driesnellenstraat, 2060 Antwerpen

In de Driesnellenstraat op ‘den Dam’ kan je een origineel kunstwerk bewonderen: een lichtsculptuur met een tekst in de vorm van een vogel. Het kunstwerk kwam er op vraag van de buurt en geeft de straat een aantrekkelijk uitzicht.

Bij-buurten op het Kiel

Voor de uitbouw van deze wijkwerking zette het museum een driejarig project op met verschillende partners.