Overslaan en naar de inhoud gaan

Harold Klingelhöller (Duitsland)

Düsseldorf, 1954

Die Furcht verläszt ihren Gegenstand und geht über in Hass

 

De titel ‘de angst verlaat zijn voorwerp en gaat over in haat’ kleurt het plaatje donker.

Harald Klingelhöller maakt in de jaren 1980 sculpturen die de modernistisch beeldhouwkunst in vraag stellen. De monolithische, naar zichzelf verwijzende vormen van minimal art exploderen onder zijn handen tot relatief onoverzichtelijke stapelingen van brokken en fragmenten.

De heterogeniteit van het gebruikte materiaal (karton, staal, glasplaten, spiegels, gips, hout, beton) draagt nog bij tot dit effect van incoherentie. Op het eerste gezicht ogen Klingelhöllers constructies van geometrische vormen en volumes abstract, maar bij nader inzien komen bepaalde details ‘bekend’ voor. Ze lijken op de gestileerde, archetypische onderdelen van gebouwen, zoals balustrades, zuilen, architraven en rondbogen. De werken doen denken aan de schaalmodellen van half-ontmantelde gebouwen.

Vanaf de late jaren 1980 duiken er andere, letterlijk ‘leesbare’, bestanddelen op in Klingelhöllers werk. Sommige geometrische vormen zijn duidelijk gebaseerd op letters. Voor de tentoonstelling ‘Nieuwe Beelden’ (1993) concipieerde Klingelhöller Die Furcht verläszt ihren Gegenstand und geht über in Hass. De zestien letters uit de titel werden gerealiseerd in grijze lavasteen en op elkaar geplaatst in twee keurige stapels. Daarvoor koos de kunstenaar een locatie op Middelheim- Laag, waar het werk in interactie treedt met een groene muur van rododendrons. De onopvallende, geometrische constructies lijken op modernistische gebouwen in een idyllisch landschap. De titel ‘de angst verlaat zijn voorwerp en gaat over in haat’ kleurt het plaatje echter donker.

 

Specificaties

  • Die Furcht verläszt ihren Gegenstand und geht über in Hass
  • 1993
  • h. 170 cm x b. 130 cm x d. 110 cm
  • Basalt
  • MID.B.473

Sculptuur gerealiseerd voor de tentoonstelling ‘Nieuwe beelden’, georganiseerd door Bart Cassiman, projectleider Hedendaagse Kunst van Antwerpen 93, Culturele hoofdstad van Europa.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Word vriend van het museum