Digitale ontsluiting van de collectie

De museumcollectie ter beschikking in een handomdraai.

Het digitaal ter beschikking stellen van museumcollecties is geen toekomstmuziek meer. Steeds meer musea bieden ‘digitale musea’ aan. Het Middelheimmuseum streeft ernaar om op termijn ook zijn collectie digitaal ter beschikking te stellen aan het publiek en via deze digitale weg meer achtergrondinformatie over de collectie te kunnen aanbieden.

Collectieregistratie

In het kader van het “collectieregistratie-project” van de Musea stad Antwerpen verbindt het Middelheimmuseum zich ertoe alle objecten in de collectie op termijn digitaal te registreren en te ontsluiten.  De volledige collectie is inmiddels geïnventariseerd en bijna volledig geregistreerd. Aan de ingevoerde basisgegevens kan bijkomende informatie over het aantal bruiklenen, conditiestatussen en restauratierapporten, bibliografieën en digitale foto's worden toegevoegd. Zo kan men in een oogwenk de levensweg  van elk kunstwerk nagaan en ook archiefdocumenten mbt realisatie, aankoop digitaal consulteren op onze website.

Multimediaguide

In het voorjaar van 2016 wordt de meertalige multimediaguide gelanceerd. Deze app, downloadbaar op je eigen smartphone (vanaf voorjaar 2016 ook ter plekke te downloaden via free wifi) - biedt achtergrondinformatie bij de 58 topwerken uit de collectie. Zo krijg je – al dan niet  aan de hand van een aantal uitgestippelde routes - digitale multimediale informatie uit ons beeldarchief, geluidsarchief, aankooparchief, tentoonstellingsarchief, diepgaandere informatie over elk kunstwerk, over de verwerving, vervaardiging, het behoud en beheer. Deze informatie wordt aangevuld met verhalen, interpretaties en reflecties over het museum en de collectie door derden.  Deze digitale publiekstool is zowel interessant voor volwassenen en jongeren als voor kinderen. Hij bevat algemene maar ook historische, kunsthistorische en technische achtergrondinformatie. Veel van deze informatie vind je ook terug op deze website.

Deze publiekstool is een realisatie van de dienst publiekswerking van het Middelheimmuseum in nauwe samenwerking met projectcoördinator Bart Rooms en inhoudelijk onderzoekster Joanna Smits. De technische realisatie wordt uitgevoerd door BAGAAR. Het project wordt gesubsidieerd door Toerisme Vlaanderen.

Documentatiecentrum

Onze bibliotheek omvat ongeveer 60.000 publicaties over beeldende kunst vanaf Rodin. Je kan deze publicaties opzoeken in onze online catalogus.