Waarom een nieuw collectiepaviljoen?
Middelheimmuseum is vandaag vooral bekend om de collectie in het kunstpark. Maar er is ook een verborgen collectie. Iets meer dan 80% van de kunstwerken is opgeborgen in depots, afgesloten voor de bezoekers. Het gaat om werken die minder of niet geschikt zijn voor presentatie in het park. Het museum heeft die verworven omwille van de oorspronkelijke missie: een internationaal overzicht bieden van de moderne beeldhouwkunst, van de grote voorlopers op het einde van de 19de eeuw tot de eigen tijd.
Daarnaast zijn er de steuncollecties met maquettes en modellen, tekeningen en grafiek, mediakunst en fotografie. Er staan ook sculpturen in de depots die wel bedoeld waren voor buiten, maar toch beter geschikt bleken voor binnen.
Middelheimmuseum pakt uit
Omdat de bestaande paviljoenen in het park niet de juiste bewaarcondities bieden om deze dikwijls kwetsbare werken voor een lange periode te presenteren, en omdat het museum toch maximale toegang wil geven tot de collecties in al hun diversiteit, heeft het zo’n afgesloten bewaarplaats omgevormd tot een open depot. Daar is een eerste, verrassende selectie kunstwerken uitgepakt voor het publiek. Deze werken werden niet uitgekozen door één expert, maar door een groep van heel verscheiden betrokkenen.
Daarom zijn er in het collectiepaviljoen zowel topstukken te zien, als verrassende ontdekkingen te doen. Werken van Giacometti, Trampedach, Rosso, Piccinini, Gentils, Köllwitz, Lohaus, De Bruyckere, Chetwynd, Deacon, Zadkine en anderen staan eenvoudig en functioneel opgesteld, soms helemaal, soms gedeeltelijk uitgepakt.Het museum nodigt de bezoeker uit om met deze slapende verzameling kennis te maken, en ook in de toekomst steeds nieuwe perspectieven op deze collectie te komen ontdekken.