Bij-buurten op het Kiel

Van 2006 tot 2009 werkte het Middelheimmuseum aan het project Bij-buurten op het Kiel. Met dit project wilde het museum de sociale woonwijk Het Kiel als naaste buur leren kennen en nagaan wat beide partners mekaar te vertellen en te bieden hadden.

De beleving van (beeldende) kunst stond hierbij centraal. In deze wijk wilde het museum zich focussen op de doelgroepen allochtonen, jongeren, mensen in armoede, sociaal-culturele organisaties en scholen.

Er werd gestart met een publieksonderzoek naar de cultuurcompetentie van de Kielenaar.

Vervolgens zette men drie projecten op:

1. De erfgoedwandeling ‘Proeven van het Kiel’ voor de derde graad van het basisonderwijs;
  2. Het kunstproject ‘Over de muren heen: Spia in het Middelheimmuseum’, met leerlingen uit de beroepsschool SPIA (secundair onderwijs, richtingen bouw, elektriciteit, sanitair en autocarrosserie) in samenwerking met beeldende kunstenaars Luc Van Soom, Camiel Van Breedam, Patrick Van Caeckenbergh, Tom Jespers en Bert van Ransbeek. De resultaten van de workshops die zij samen met de studenten ondernamen, waren te zien in een tentoonstelling in het Middelheimmuseum.
  3. Het sociaal-artistiek project ‘Nesten Op het Kiel’, voor en door alle Kielenaars en in samenwerking met beeldende kunstenaars Andreas Hetfeld en Suus Baltussen.

Het project dat een voortraject kende van maar liefst drie jaar, werd in 2009 afgesloten met een studiedag en publicatie (auteurs: Annemie Morbee, Rik Pinxten en Ghislain Verstraete) voor het werkveld en een fotoboek voor de Kielenaars (deze

zijn gratis in de shop verkrijgbaar). Maar ook na 2009 blijkt het een invloedrijk project en een boeiend praktijkvoorbeeld voor andere musea en instellingen.

Sinds 2009 organiseert Cultuurcentrum NOVA jaarlijks een groot verjaardagsfeest bij het Nest, waarop vooral buurtbewoners aanwezig zijn en twee buurtmaaltijden in combinatie met een rondleiding voor Kielenaars in het museum. Bij de opening van een nieuwe tentoonstelling legt het Middelheimmuseum ook steeds een bus in voor Kielenaars en organiseert het aangepaste rondleidingen doorheen de tentoonstelling. Ondertussen vinden volle bussen hun weg naar het museum.

Ondertussen werd er in het voorjaar van 2015 een nieuw kunstproject, Radio Kiel door Karl Philips,  voor het Kiel gerealiseerd in het kader van het ENTER2015-Festival en wordt bekeken of en hoe het Nest herwerkt zou kunnen worden tot een blijvend landschap.

Partners

De Veerman, organisatie voor kunsteducatie, Recht-op vzw, een vereniging waar armen het woord nemen, De Kern, Cultuurcentrum Wilrijk, via het Nova-platform. In dit overlegplatform ontmoeten uiteenlopende sociaal-culturele organisaties uit het Kiel elkaar.

In onze museumshop vind je de

‘Bij-Buurten op het Kiel’ & het fotoboek (beide gratis), de wijkwandeling voor 10-12 jarigen en hun leerkracht (gratis) en ‘Kunstvakwerk’.

Nesten op het Kiel from De Veerman on Vimeo.

Ontwikkelen van nieuw publieksaanbod

Aan de ontwikkeling van nieuw publieksaanbod gaat steeds heel wat methodisch onderzoek vooraf.

Met het oog op de nieuwe multimediaguide en nieuwe technische rondleidingen gebeurde er technisch en publieksgericht onderzoek.  Het technisch onderzoek lijstte voor alle 58 topstukken uit de collectie het gebruikte materiaal, de vervaardigingtechniek en de restauratiegegevens op. Uit het publieksgericht onderzoek bleek dat  rondleidingen voor leerlingen uit technische rondleidingen TSO/BSO in de eerste plaats het accent moeten leggen op het materiaal waaruit het kunstwerk vervaardigd is – materie die de leerlingen kennen – om dan vervolgens de link te leggen met kunsthistorische aspecten van het kunstwerk. Studenten Sociaal-Cultureel Werk (opleiding Sociaal Werk) van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen ontwikkelden – in samenwerking met leerlingen en leerkrachten van diverse technische opleidingen – de interactieve kunstbemiddelende tool voor de museumgidsen (handleiding en werkvorm).

Zo kwamen de HEAVY METAL rondleidingen tot stand voor leerlingen 2de en 3de graad TSO-BSO richting metaal. Museumgidsen gaven proefrondleidingen voor klassen van Don Bosco Hoboken, die nadien geëvalueerd werden i.s.m. Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen (studenten sociaal-cultureel werk, opleiding sociaal werk). Deze rondleidingen maken deel uit van ons scholenaanbod sinds schooljaar 2014-2015.

Tijdens het academiejaar 2014- 2015 werd er door studenten Sociaal-Cultureel Werk (opleiding Sociaal Werk) van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen i.s.m. leerlingen en leerkrachten van diverse technische opleidingen gewerkt aan een kunstbemiddelende tool rond het materiaal steen. Deze BOUW-HOUSE rondleidingen zijn binnenkort te boeken voor leerlingen 2de en 3de graad TSO-BSO richting bouw.