Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail) 2018. Courtesy the artist and GALLERIA CONTINUA, exhibition view Hedges, Edges, Dirt - ICA / VCU, Richmond, USA, 2018. copyright ADAGP, Paris. Photo by David Hunter Hale for ICA / VCU.

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez werd geboren in 1948 in Kimbembele Ihunga in Belgisch Congo, verhuisde in 1970 naar Kinshasa (Democratische Republiek Congo), waar hij overleed in 2015.

• Het nummer van het kunstwerk komt overeen met het nummer op de tentoonstellingsroute in de bezoekersgids.
  • Je vindt dit kunstwerk ook in de virtuele tour.

Bodys Isek Kingelez werd geboren in 1948 in Kimbembele Ihunga in Belgisch Congo, nu de Democratische Republiek Congo. In 1970 verhuisde hij naar Kinshasa, de hoofdstad van de nieuwe onafhankelijke natie die omgedoopt werd tot Zaïre. Daar volgde hij een opleiding aan de Lovaniumuniversiteit. Nadat hij daar enkele noties van industrieel ontwerp had opgedaan, wilde hij objecten gaan maken met alle denkbare materialen, zoals gerecycleerd karton, papier, plastic, commerciële verpakkingen, rietjes, en dies meer. Na enkele jaren te hebben gewerkt als restaurateur van traditionele beeldhouwkunst in het Nationaal Museum van Zaïre, werd hij in de vroege jaren 1980 voltijds kunstenaar. Zijn deelname aan de blockbuster Magiciens de la Terre in het Centre Pompidou Parijs in 1989 was het begin van een internationale carrière. Sindsdien exposeerde hij wereldwijd, bijvoorbeeld in de volgende groepstentoonstellingen: Art/ Afrique: le nouvel atelier met de deelexpo Les Initiés: un choix d’oeuvres (1989-2009) de la collection d’art contemporain africain de Jean Pigozzi, Fondation Louis Vuitton, Parijs (2017); Beauté Congo – 1926-2015 – Congo Kitoko, Fondation Cartier, Parijs (2015-2016); 100% Africa, Guggenheim Museum, Bilbao (2006-2007). Kingelez had ook solotentoonstellingen in onder meer het Haus der Kulturen der Welt, Berlijn (1992) en in het MAMCO Contemporary and Modern Art Museum, Genève (1996). In 2018 kreeg hij een overzichtstentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York. De carrière van Bodys Isek Kingelez stond dertig jaar lang in het teken van wat hij ‘extreme maquettes’ noemde: fantasmagorische schaalmodellen van gebouwen tot volledige steden, waarin architectuur, beeldhouwkunst en design samenkomen. De kunstenaar leefde zijn hele leven in Kinshasa. De stad, haar bombastische chaos, de snelle transformaties, de creatieve vindingrijkheid en de inventieve sfeer waren een onuitputtelijke bron van inspiratie voor de kunstenaar en voor transfiguratie van een sombere stedelijke realiteit. Kingelez overleed in 2015.

Atandel (2000) / Prismacongo (2000) / 2001 (2001) / Mickaël (2001) / Armostrong Ville (2001) / Sète en 3009 (2000)

Nummer 9 op de tentoonstellingsroute
Locatie: collectiepaviljoen

Kingelez creëerde schaalmodellen, van gebouwen tot volledige steden. Het zijn architecturale fantasieën die elementen uit zijn thuisstad Kinshasa vermengen met componenten die hij over de hele wereld tegenkwam of die hij zelf bedacht. Het zijn geen escapistische droomwerelden, maar utopische alternatieven voor de soms sombere stedelijke realiteit. Deze kartonnen maquettes zijn voorstellen die proberen om de gebroken idealen van de postkoloniale wereld toch nog waar te maken. Hoe kunnen we beter onderwijs en betere gezondheidszorg bieden? Maar ook: hoe kunnen we vrolijke, kleurrijke steden verbeelden die vrijheid, rechtvaardigheid en vrede voor iedereen beloven? Kingelez’ werk herinnert ons eraan dat we alternatieven kunnen bedenken, dat de wereld niet hoeft te zijn zoals die nu is.

Bodys Isek Kingelez, Sète en 3009 (2000). _© The Artist & MIAM. Photo: Léonard Pongo

Bodys Isek Kingelez, Sète en 3009 (2000). _© The Artist & MIAM. Photo: Léonard Pongo

Copyright: Bodys Isek Kingelez, Prismacongo (2000). © The Artist & Ferdinand Fabre. Photo: Léonard Pongo