Emile- Antoine Bourdelle (Frankrijk)

Montauban, 1861- Le Vésinet, 1929

Heracles Boogschutter

Bourdelle, een tijdgenoot en medewerker van Rodin, werd gedreven door zijn fascinatie voor de Griekse mythologie.

Dit beeld is veruit het bekendste werk van Bourdelle, en heeft hem faam en enkele monumentale opdrachten opgeleverd. In 'Heracles Boogschutter' moet de Griekse held Heracles de Stymphalische vogels doden, als onderdeel van de twaalf werken die hem werden opgedragen.

Er gaat een enorme kracht uit van de opgespannen boog en Heracles’ houding, een kracht die zelfs doorwerkt in de volledige omgeving. De boogschutter vuurt niet alleen een pijl af, maar lijkt iets groters te ontketenen. Hij bundelt letterlijk de fysische krachten van de omgeving, trekt ze naar zich toe, en stoot ze weer af.

Bourdelle’s invloed op de kunstgeschiedenis is aanzienlijk. Tot zijn leerlingen rekende hij onder meer Germaine Richier en Alberto Giacometti. Na zijn dood werd zijn atelier in Parijs omgebouwd tot een mooi museum.

Specificaties

• Heracles Boogschutter