Getekend, de kunstenaar. Sporen van WOI in de collectie

3 mei t/m 14 september 2014

Voor vele kunstenaars aan beide kanten van het front, hakt de eerste Wereldoorlog als een botte bijl door hun levens (en prille) carrières. Het Middelheimmuseum brengt deze kunstenaars en hun werk terug onder de aandacht met een tijdelijk uitgestippeld wandelparcours.

Voor vele kunstenaars aan beide kanten van het front, hakt de eerste Wereldoorlog als een botte bijl door hun levens (en prille) carrières. Sommigen worden blijvend getekend door de oorlogstragiek en zullen er hun hele oeuvre aan wijden. Anderen worstelen zich vrij van de retoriek van agressie en lijden.

Het Middelheimmuseum brengt deze kunstenaars en hun werk terug onder de aandacht met:

• een rondleiding met museumgids met als thema ‘Conflict en geweld als artistieke inspiratie/vernauwing’
  • een tijdelijk uitgestippeld wandelparcours doorheen het museumpark, vanaf half juli: gratis brochure in NL/ENG
  • een presentatie van meer fragiele werken in het Braempaviljoen. De sculpturen van Käthe Kollwitz vormen binnen deze tentoonstelling een casestudy die extra aandacht verdient.