DE SOKKEL #7: Jef Geys

1 mei t/m 21 september 2014

Tentoonstelling

Voor deze editie van De Sokkel maakt Jef Geys, één van 's lands meest toonaangevende en doortastende kunstenaars, een interactieve installatie in het Stadspark. De Sokkel wordt getransformeerd tot een aanplakzuil.

In het Stadspark in het hart van Antwerpen staat een lege sokkel. Met De Sokkel geven Wijkvereniging Klein Antwerpen en het Middelheimmuseum sinds 2011 een culturele invulling aan het park. Twee keer per jaar vragen ze aan een (inter)nationale kunstenaar om de leegstaande sokkel een actuele invulling te geven.

 

Over De Sokkel #7

Jef Geys (1934, België) brengt in zijn werk onder andere experts uit de meest uiteenlopende disciplines samen om nieuwe inzichten voor te stellen, zowel over de kunst(geschiedenis) als over maatschappelijke vraagstukken.

Voor deze editie van De Sokkel maakt hij een interactieve installatie in het Stadspark. De Sokkel wordt getransformeerd tot een aanplakzuil. Op die manier dragen de bewoners en bezoekers van Antwerpen bewust of onbewust bij aan de creatie van het kunstwerk. Graffitti, reclame, zoekertjes, tags of welgemikte creatieve expressies voegen telkens een nieuwe laag, vorm en materiaal toe aan het werk. De Sokkel is gedurende 6 maanden een work-in-progress dat op regelmatige tijdstippen gefotografeerd wordt. Dat fotomateriaal wordt opgenomen in het omvangrijke archief van de erfgoedkunstenaar.

Locatie

Stadspark Antwerpen: aan de zijde van Quinten Matsyslei, ter hoogte van de speeltuin en de skatepiste.

De Sokkel is een coproductie van Wijkvereniging Klein Antwerpen en Middelheimmuseum. Met steun van district Antwerpen.

 

Het Koffieonderleggersdagboek

Zoals hij voor de Sokkel bezoekers en bewoners van de stad uitnodigt om met hem in dialoog te treden, zo nodigt Jef Geys auteurs Joris Note en Hans Ulrich Obrist uit om in een editie van het Kempens Informatieboek van gedachten te wisselen naar aanleiding van zijn eigen notities en tekeningen.

Joris Note is gekend van volgende verhalenbundels Het uur van de ongehoorzaamheid (1995) en Kindergezang (1999), de literaire roman Hoe ik mijn horloge stuksloeg (2006) en de uitstekende bundeling essays Wonderlijke Wapens (2012). Hans Ulrich Obrist is de directeur van de Serpentine Gallery in London. Hij heeft een onuitputtelijke lijst van publicaties opzijn naam staan: Do it (2004), Everything You Always Wanted To Know About Curating * But Were Afraid To Ask (2011) en de oneindige reeks Conversation Series.

Jef Geys nodigt hen uit om te reageren op zijn eigen dagboeknotities, dagelijks gemaakt op de kanten onderleggers van de kop koffie in een taverne in Balen. De correspondentie wordt verzameld in de editie “Koffieonderleggersdagboek”.

Aan de hand van hun hoogstpersoonlijke selecties, inzichten en associaties brengen de drie auteurs mechanismen die voor ons ‘blote oog’ onzichtbaar blijven in de kunstwereld en in de maatschappij aan het licht.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief