De sokkel #12: Leo Copers. Post-it, 2018

24 maart t/m 27 oktober 2018

Een onzichtbaar zelfportret. Zo omschrijft de Belgische kunstenaar Leo Copers zijn werk voor de Sokkel in het Antwerpse stadspark.

Vijf jaar geleden ontdekten buurtbewoners in het stadspark een leegstaande sokkel. Voor Copers is het een drager van een verloren sculptuur waarvan het concept onlosmakelijk verbonden is met het zelfportret. Het is dé manier om iets of iemand te verheffen boven de rest.

En juist hier kleeft de kunstenaar een eenvoudige post-it. Geen monumentale sculptuur, maar een fragiel papiertje met een onbeduidende krabbel. Het is een ‘briefke’ dat de toeschouwer gerust stelt en ondanks de blijvende afwezigheid altijd dezelfde boodschap uitstraalt: alles komt goed.

Elke dag laat Leo Copers op de sokkel een bescheiden briefje achter als een geste voor het oorspronkelijke borstbeeld van Frans De Cort. Alsof het beeld ‘even een boodschap’ is gaan doen en snel weer terug op post zal zijn. Echter, wat overblijft, is de lege belofte en de ruimte voor iets nieuws.

De kunstenaar viert dit jaar zijn 50-jarige carrière als kunstenaar met ook projecten in BOZAR, M HKA en SMAK.

Over Leo Copers

Leo Copers (Gent, 1947) is een Belgische kunstenaar. Hij kreeg zijn kunstopleiding als beeldend kunstenaar aan de Sint Lucas-hogeschool en aan de Kunstacademie van Gent en hij was medestichter, in 1967, van de Nieuwe Rococco-groep. Hij heeft een uiteenlopend oeuvre van sculpturaal werk, installaties en performances sinds de late jaren 60.

In zijn werk zien we de thematiek van gevaar, destructie en vergankelijkheid telkens terugkeren. Dit gegeven wordt op een dualistische manier benaderd; een dramatische enscenering wordt op een poëtische wijze in beeld gebracht. Hiervoor gebruikt de kunstenaar dagelijkse objecten die hij niet zonder enige ironie aanvult, verandert of isoleert. Hij is een uitermate origineel objecteninstallateur, waarbij hij vanuit een onbegrensde materiaalkeuze surreëel vervreemdende associaties creëert.

Bekend zijn Zwaard in rots en de manshoge Bloemenvaas, die hij uitwerkte in reeksen. Copers was onder meer artist in residence in het Museum voor Schone Kunsten te Gent en had een solo tentoonstelling in het Middelheimmuseum in 2008.

• De Sokkel #12
  • Van  24 maart t/m 27 oktober 2018
  • Gratis

Locatie

Stadspark Antwerpen: aan de zijde van Quinten Matsyslei, ter hoogte van de speeltuin en de skatepiste.