De Sokkel #10: Yan Tomaszewski

10 oktober 2015 t/m 10 april 2016

Yan Tomaszewski introduceert voor de lege sokkel in het stadspark een mysterieus wezen, met de naam Boogeyman.

Traditiegetrouw is de ‘Boogeyman’ een schrikwekkend personage dat terugkomt in verschillende culturen en in allerlei gedaanten. Het speelt met noties van een ‘Andere’ die angst inboezemt om -vooral bij kinderen- tot goed gedrag aan te sporen. In Belgisch Congo had men de Mundele Mwinda: de witte man die zwarte kinderen ontvoert en vergruist tot pekelvlees. In de Franstalige cultuur duikt le croque-mitaine regelmatig op binnen die hoedanigheid, en binnen onze traditie is dit Zwarte Piet.

De sokkel als offeraltaar

De kunstenaar transformeert de lege sokkel in het stadspark tot een symbolisch altaar van Antwerpse specialiteiten, zoals mode en chocolade. Elke week gedurende zes maanden wordt een nieuw offer gebracht in de vorm van het voeden van Boogeyman. Tomaszewski verweeft voor deze offers de Antwerpse mythe van Brabo die de hand van de reus Antigoon afhakte om de stad te bevrijden, met de Belgisch-Congolese geschiedenis, waar de bewakers de handen afkapten van weerbarstige werkmannen.

In samenwerking met:

• Jack Davey (fashion design)
  • Karel Tuytschaever (performance)

Met de steun van Gunther Watté (chocolatier)

Chocolatier Günther Watté

• Van 10 oktober 2015 t/m 10 april 2015
  • Om de twee weken gedurende zes maanden
  • Gratis

Tijdschema performance Yan Tomaszewski

Duur: 45 minuten

• Vrijdag 26 februari om 14.30 uur
  • Donderdag 3 maart om 14 uur
  • Dinsdag 8 maart om 12 uur

In de week dat er geen performance gebeurt, ligt er een chocolade hand op De Sokkel.

Locatie

Stadspark Antwerpen: aan de zijde van Quinten Matsyslei, ter hoogte van de speeltuin en de skatepiste.

Over de kunstenaar

Yan Tomaszewski is een Frans/Pools kunstenaar geboren in 1984. Hij studeerde af aan de École Nationale Supérieure de Beaux-Arts in Parijs. Hij had reeds solotentoonstellingen in Muzeum Sztuki in Łódź (2014), in Asymetria Gallery in Warsaw (2013), in Primo Piano in Parijs (2012), en hij nam deel aan groepstentoonstellingen in Centre Pompidou in Parijs (2015), in Chalet Society in Parijs (2013), op Manifesta 9 in Genk (2012).

Vorige edities van De Sokkel

De Sokkel is een coproductie van Wijkvereniging Klein Antwerpen en Middelheimmuseum. Met steun van district Antwerpen.

Tweemaal per jaar vragen Middelheimmuseum en Wijkvereniging Klein Antwerpen aan een (inter)nationale kunstenaar om een leegstaande 19de eeuwse sokkel in het Antwerpse Stadspark een actuele invulling te geven. YAN TOMASZEWSKI (°1984) werd geselecteerd uit een internationale open call, gelanceerd door het Middelheimmuseum en AIR Antwerpen.