Bernhard Willhelm en Jutta Kraus in Braempaviljoen

26 mei 2012 t/m 13 januari 2013

Experts: doomsday predictions have no basis in fact or history. The collection revisited.. Modeontwerpers Bernhard Willhelm en Jutta Kraus maken in het Braempaviljoen een eerste selectie van internationaal belangrijke stukken uit de Middelheimcollectie.

Vanaf mei kunnen internationaal belangrijke stukken uit de Middelheimcollectie (her)ontdekt worden in het Braempaviljoen. Het gaat om werken die speciaal voor het Braempaviljoen werden aangekocht of die te kwetsbaar zijn om buiten opgesteld te worden. Het Middelheimmuseum nodigt modeontwerpers Bernhard Willhelm (1972, Duitsland) en Jutta Kraus (1972, Duitsland) uit om een eerste selectie te maken. Dit resulteert in een verrassende opstelling. Samen zijn zij de drijvende kracht achter Bernhard Willhelm, het modelabel dat textiel, beeldende kunst, performance, folklore, videokunst en installaties samenbrengt in één multidisciplinaire artistieke praktijk.

Met het samenstellen van een collectiepresentatie in het Braempaviljoen gaan de ontwerpers de uitdaging aan om met werken uit verschillende periodes, stijlen en van verschillende kunstenaars tot één geheel te komen dat ‘klopt’, zonder dat dit evenwel de enige logische of denkbare constellatie moet zijn. De afgelopen tien jaar hebben Bernhard Willhelm en Jutta Kraus zich meester gemaakt van deze oefening: door combinaties van elementen brengen zij steeds opnieuw verrassende resultaten. Soms krijgt dit de vorm van modecollecties, soms van videokunst, dan weer van een samenwerking met een hedendaags kunstenaar als Olaf Breuning of een videoclip van Björk.

Voor de grafische componenten van de installatie tekent de Duitse kunstenaar Carsten Fock. Deze schilder maakt gebruik van verschillende stijlen en materialen, waarbij hij vaak de hele ruimte betrekt in een ruimtelijke installatie. Tekeningen en schetsen, maar ook tekst, maken een belangrijk onderdeel uit van zijn beeldtaal. Vaak vertrekt hij van portretten van personaliteiten, waaraan hij kleur, songteksten, statements, citaten uit de popcultuur, reclameboodschappen of eigen tekstflarden toevoegt. Door delen gedeeltelijk of geheel te overschilderen, ontstaat een spel waarbij boodschappen verschijnen en andere verdwijnen en de structuur van het werk onzeker wordt. Met zijn subtiele gevoel voor humor vult hij het curatorenduo – met wie hij vaak samenwerkt – naadloos aan.