Antony Gormley. Firmament en Andere Stelsels

24 februari t/m 5 mei 2013

Naar aanleiding van de schenking van het werk Firmament III aan het Middelheimmuseum, stelt Antony Gormley een reeks polyhedra werken tentoon in Het Huis.

Het werk van Antony Gormley (1950, Verenigd Koninkrijk) is te bewonderen in prestigieuze galeries en musea over de hele wereld. Gormley maakte ook naam met verschillende markante installaties en sculpturen voor de openbare ruimte. Al 40 jaar lang is het menselijk lichaam en de ruimte die het omringt het vertrekpunt voor zijn sculpturen, maar steeds meer gaan complexe natuurkundige fenomenen als celstructuren en DNA een rol spelen.

In 2012 werd het monumentale werk Firmament lll (2009) geschonken aan het Middelheimmuseum. Het is een grillig driedimensionaal net rond een leegte in de vorm van een mens, maar dan tien keer groter. Het werk werd opgesteld op een unieke plaats in het oude gedeelte van het park. In het openluchtmuseum zal dit werk het licht van de veranderende seizoenen opvangen en de bezoeker continu uitnodigen om na te denken over zijn of haar plaats in de orde der dingen.

Om deze uitzonderlijke aanwinst in de kijker te plaatsen loopt in Het Huis op de 'Hortiflora' van 24 februari tot 5 mei 2013 een tentoonstelling met een reeks veelvlakkige (‘polyhedra’) beeldhouwwerken van Gormley die nooit eerder in deze constellatie getoond werden. In het Middelheimmuseum staan deze werken in expliciete dialoog met de weersomstandigheden, het licht en de veranderende natuurlijke omgeving.

Of zoals de kunstenaar zelf zegt: “Deze tentoonstelling staat stil bij de verbondenheid van het menselijk lichaam met architectuur. Alle werken zijn gebaseerd op de ‘bubbelmatrix’, een willekeurige, maar consistente geometrie die in de natuur wordt aangetroffen en ook de structurele syntax vormt van Firmament III”.

Na de nieuwe aanwinsten van Ai Weiwei, Roman Signer en Philippe Van Snick in de Middelheimcollectie eerder dit jaar, heeft het Middelheimmuseum met Firmament III er weer een prachtstuk bij. Het werk zal officieel worden ingehuldigd op de opening van de Gormley tentoonstelling Firmament en Andere Stelsels.

Extra

'Artist talk'

• 23 februari 2013
  • Om 11 uur