Raymond Duchamp-Villon (Frankrijk)

Damville, 1876 - Cannes, 1918

Het Grote Paard

Le Grand Cheval getuigt van vooruitgangsgeloof en razend dynamisme, in vorm en idee.

Met behulp van het kubisme, en met een knipoog naar het futurisme dat op dat moment furore maakte in Italië, weet Duchamp-Villon vorm en machine te versmelten met de dierlijke kracht als gemene deler. Dit werk verheerlijkt en vereert deze dierlijke kracht en snelheid. 

De vormen beperken de ruimte en proberen ze te vangen. De gelaagde romp visualiseert snelheid. Gelaagd dus, en geslaagd. Duchamp-Villon maakte nog vijf andere exemplaren van dit beeld. Misschien omdat hij zelf een hartstochtelijk ruiter was? Zij zijn te vinden in onder andere het Museum of Modern Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs en de Tate Gallery in Londen.

Raymond Duchamp-Villon was de broer van Marcel Duchamp en van Jacques Villon. Als beeldhouwer was hij autodidact, wat hem niet verhinderde gestaag vooruitgang te boeken. Vanaf 1905 nam hij jaarlijks deel aan de Salon d’Automne en in 1910 startte hij zelfs met zijn eigen kubistische beweging. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog trad de beeldhouwer in dienst van het leger als hulpgeneesheer. Hij stierf jong en zou het einde van de oorlog niet meer meemaken.

Locatie

Nummer 14 op het grondplan

Specificaties

  • Het Grote Paard
  • 1914
  • h. 107 cm x b. 100 cm x d. 60 cm
  • Brons
  • MID.B.097

Meld je aan voor onze nieuwsbrief