Marino Marini (Italië)

Pistoia, 1901- Viareggio, 1980

Miracolo

De verbeelde onrust is zo heftig dat de ruiter van het paard geslingerd wordt.

Vanaf 1936 maakt Marino Marini regelmatig ruiterbeelden. Hij was beïnvloed door Medardo Rosso en bevriend met Giacometti, Picasso, Braque en Moore. Samen met het veranderende wereldbeeld van de kunstenaar ondergaan deze beelden een grote evolutie.

Bij de eerste versies zit de mens als heerser stevig op de rug van het paard, de wereld overschouwend in een bijna triomfalistische pose. Zijn stijl is nog deze van het sentimenteel realisme, maar langzaam worden zijn vormen dramatischer en beelden ze de tragedie van het menselijk bestaan uit. De onrust neemt gradueel toe. Bij deze Miracolo is die al zo hevig dat de ruiter van zijn paard geslingerd wordt.

De gelijkenis met het mirakel van Paulus valt op, maar het is niet zeker of Marini deze verwijzing bewust gebruikt heeft, ondanks de titel van het werk. Later in zijn loopbaan zal Marino Marini zijn paarden geheel herleiden tot een soort fossiel, de vernietiging, het absolute niets waaruit nieuw leven ontspringt, althans in theorie.

Locatie

Nummer 21 op het grondplan

Specificaties

  • Miracolo
  • 1951
  • h. 165 cm x b. 92 cm x d. 60 cm
  • Brons
  • MID.B.070

Meld je aan voor onze nieuwsbrief