Henry Moore (Groot-Brittannië)

Castleford, 1898 – Much Hadham, 1986

Koning en koningin

Moore verwijst naar het voor hem voorbijgestreefde en primitieve idee van het koningschap.

De groep Koning en koningin heeft niets met levende monarchen te maken, maar hangt eerder samen met de archaïsche idee van de dynastie. Moore sluit niet uit dat het voorlezen van sprookjes aan zijn dochtertje, zijn geest opende voor de thematiek.

In 1954, naar aanleiding van zijn tentoonstelling te New York in de Curt Valentin Gallery, schreef Henry Moore: “De groep Koning en koningin heeft niets met levende koningen en koninginnen te maken, maar hangt eerder samen met de archaïsche of primitieve idee van het koningschap. De sleutel tot de groep kan wellicht gevonden worden in het koningshoofd: het verenigt in zich hoofd en kroon, gezicht en baard, en heeft iets Pan-achtigs, iets dierlijks en toch iets koninklijk. Hoe ik tot het idee van de groep ben gekomen weet ik niet. Wellicht heeft het een rol gespeeld dat ik in de laatste twee jaren verhalen voor mijn dochtertje heb gelezen, waarin dikwijls koningen en koninginnen voorkwamen. Dit kan mijn geest geopend hebben voor het onderwerp”.

Henry Moore was een van de grootste beeldhouwers van de vorige eeuw. Zijn werken behoren tot collecties over de hele wereld en zijn ook overal naartoe gereisd voor tentoonstellingen. Hij werd beïnvloed door de archaïsche en primitieve (waaronder pre-Columbiaanse) kunst. Zijn stijl zou later meer surrealistisch en abstract worden. Vervormde hoofden en veelal vrouwelijke liggende en zittende figuren vormen de rode draad. Zijn werk toont ook een sterk humanistisch karakter en legt duidelijk zijn interesse voor het landschap bloot, wat met dit werk in het Middelheimpark duidelijk tot uiting komt.

Locatie

Nummer 2 op het grondplan

Specificaties

  • Koning en koningin
  • 1952–53
  • h. 170 cm x b. 150 cm x d. 95 cm
  • Brons
  • MID.B.044

Meld je aan voor onze nieuwsbrief