Eugène Dodeigne (Frankrijk)

Rouvreux, 1923 - Bondues, 2015

Drie Staanden

Dodeigne maakt figuren zonder details, uit steen gehouwen en tegelijk ook onbehouwen. 

Voor deze beelden vertrok Dodeigne van drie tekeningen die hij in de winter van 1977-78 maakte. Ze lijken op dolmen, verstild in de tijden waardoor ze iets mystiek, iets heidens krijgen. De vorm primeert op de inhoud, zoals zijn grote voorbeeld Rodin al had gesteld.

Het zijn unieke exemplaren, uitgevoerd in taille directe. De figuren zijn sober, maar monumentaal. Het zijn elegante monolieten. Ze staan er, zoveel is zeker. Vandaar ook de titel. Het zijn trefzekere gestalten, verdekt opgesteld, die zich met elkaar roeren, afstand bewaren, naar elkaar kijken. Hogepriesters van zomaar een gebaar. Ze staan stil, maar toch schrijden ze met een grote waardigheid.

In hun gedaanten en handelingen zijn deze beelden onmiddellijk herkenbaar. Maar het blijven ruwe brokken blauwe hardsteen uit Soignies, een zeer specifiek materiaal, dat zich uitstekend leent voor wat Dodeigne in gedachten had. 

In het Middelheimpark valt ook nog een Geknielde figuur van dezelfde kunstenaar te bewonderen.

Locatie

Nummer 15 op het grondplan

Specificaties

  • Drie Staanden
  • 1978
  • h. 180 cm x b. 61 cm x d. 52 cm
  • h. 190 cm x b. 53 cm x d. 47 cm
  • h. 180 cm x b. 45 cm x d. 60 cm
  • Soigniessteen
  • MID.B.415

Meld je aan voor onze nieuwsbrief