Alexander Calder (Verenigde Staten)

Philadelphia, Pennsylvania, 1898 – New York, New York, 1976

De hond

In 1959–60 reisden Calders “stabiles’ - ondermeer De hond - rond in een ophefmakende tentoonstelling.

Alhoewel Calder, in zijn Parijse periode bevriend met Miró, Léger, Arp en Mondriaan, toen al niet aan zijn proefstuk toe was, bleek 1958 een beslissend jaar voor de uitdrukkingsvorm waarvan hij de grootmeester was: de ‘stabiles’.

De term is afkomstig van Jean Arp, die er het contrast met de ‘mobiles’ wou mee uitdrukken, nochtans ook een van Calders specialiteiten (en op zijn beurt bedacht door Marcel Duchamp). Door de veelvoud van hoofden en poten er meerdere houdingen en stemmingen tegelijk gesuggereerd. De vormen, gesneden uit plaatijzer en met zware bouten aan mekaar geassembleerd, zoals gebruikelijk bij mechanische constructies of in de scheepsbouw, staan met vijf poten op de grond. 

Locatie

Nummer 20 op het grondplan

Specificaties

  • De hond
  • 1958
  • h. 230 cm x b. 170 cm x d. 170 cm
  • IJzer, verf
  • MID.B.383

Meld je aan voor onze nieuwsbrief