Dan Graham (Verenigde Staten)

Urbana, Illinois, 1942

Belgian Funhouse

De weerspiegeling is essentieel in Grahams werk.

Dan Graham is een allround kunstenaar, die niet alleen beeldhouwt maar ook fotograaf is, filmmaker en performancekunstenaar.

In zijn tijd als galerijhouder in New York maakte hij kennis met enkele groten uit de Amerikaanse kunst, onder wie Sol LeWitt, Roy Lichtenstein, Carl Andre en Donald Judd.

Hij is vooral bekend omwille van buitenpaviljoenen met glanzende spiegelende glasplaten. Hierin ziet de bezoeker zichzelf en zijn omgeving gereflecteerd en kan hij tevens waarnemen hoe hij zelf geobserveerd wordt. In de paviljoenen die hij ontwerpt verbindt Graham waarneming en moderne architectuur, twee thema’s die hem al sinds 1965, toen hij met schaalmodellen begon, bezighouden.

Graham verwerkt vaak zijn opvattingen over architectuur als afspiegeling van maatschappelijke structuren en neemt daarbij allerlei historische, sociale, culturele en ideologische aspecten in beschouwing. Graham schrijft overigens ook over urbanisatie en andere fenomenen van sociale cultuur, zoals hedendaagse muziek en massamedia.

Dan Graham ontwierp ‘Funhouse for children' oorspronkelijk voor het Sint-Jansplein in Antwerpen. In het collectiepaviljoen kunnen bezoekers het schaalmodel van deze eerste versie van het werk bekijken. Het kunstwerk raakte er kort na de opening in 1998 al zwaar beschadigd. Wat later werd het zelfs definitief vernield. Omdat de glazen sculptuur in de openbare ruimte zo gevoelig bleek voor vandalisme, verhuisde de installatie in 2004 naar het Middelheimmuseum. Dan Graham veranderde de naam daarbij naar ‘Belgian Funhouse’.

Het paviljoen heeft een prominente plaats in het kunstpark van het Middelheimmuseum, een plaats die de kunstenaar zelf heeft uitgekozen. Het kunstwerk wordt intens beleefd door bezoekers van alle leeftijden: om te kijken, te zonnen, te spelen, te lezen, te mediteren enz.

Vanaf 16 september restaureert Atelier Moker uit Boom het kunstwerk. In 2016 werd het glas op verschillende plaatsen beschadigd en ook weer en wind tastten langzaam het kunstwerk aan. De afgelopen jaren sijpelde regenwater tussen de drie lagen glas, wat storende vlekken opleverde. In nauwe afstemming met Vlaamse assistent van Dan Graham, architect Kris Kimpe, is het plan gemaakt voor een grondige aanpak van deze schade en de restauratie wordt uitgevoerd onder zijn supervisie. De 11 glaspartijen worden vervangen, alsook de bijhorende haag.

Specificaties

• Belgian Funhouse