Pom’ po pon po pon pon pom pon

24 oktober 2015 t/m 27 maart 2016

Pom’ po pon po pon pon pom pon is een groepstentoonstelling in open lucht, samengesteld door kunstenaar Lieven Segers en directeur Sara Weyns.

Het vertrekt van de impact van twee werken uit 1961: de sculptuur Socle du Monde van Piero Manzoni en het manifest I Am For…  van Claes Oldenburg.

De tentoonstelling mobiliseert werken uit de collectie van het Middelheimmuseum, van kunstenaars zoals Isa Genzken en Franz West, én nodigt hedendaagse kunstenaars zoals Aaron Curry, Guillaume Bijl, Vaast Colson uit tot tijdelijke interventies, waarvan sommigen speciaal voor deze tentoonstelling worden gecreëerd. Pom’ po pon po pon pon pom pon is (het geluid van) een parade, een mars, een processie, een zoekactie. Het is een ritmische ode aan de onbegrensde vrijheid die de kunsten zich kunnen aanmeten door gewoon rond te kijken en het alledaagse te nemen als inspiratie.

Grote namen uit de recente kunstgeschiedenis en topstukken uit de collectie staan er schouder aan schouder met nieuwe werken van hedendaagse kunstenaars en met collectiestukken die doorgaans minder in het oog springen. Pom’ po pon po pon pon pom pon toont zo de voor- én achterkant van de collectie en van de kunstpraktijk, en zorgt op een tegelijkertijd zakelijke en speelse manier voor een unieke vorm en inhoud, die een nieuwe lezing van de beelden mogelijk maakt.

Stuk voor stuk gaat het om werken die een dwarse visie op zowel kunst als leven voorstaan: het zijn de vertalingen van onze wereld met beelden die door kunstenaars worden teruggesmeten, in een gemuteerde of poëtische vorm. De werken vinden hun oorsprong in verschillende tijdsgewrichten en hebben een zeer eclectische vormtaal. Toch is er ook een gemeenschappelijk kenmerk: het gaat telkens om een artistieke ontwrichting van een verwachtingspatroon, iets dat vaak gepaard gaat met een tegendraads en anarchistisch gevoel voor humor.

Deelnemende kunstenaars

Praktisch

Prijs

Openingsuren