Beeld

Judith van den Berg - De dag dat ik een kunstwerk werd

Augustus en september 2017

Drie zomerse weekenden is het tijdelijk kunstwerk van Judith van den Berg aanwezig in het Middelheimmuseum. Bezoekers krijgen bij de ingangen van het museum een titel, net zoals de kunstwerken in het museum een titelbordje dragen. Rondlopende fotografen leggen het event vast.

Judith van den Berg (Nederland, °1967) bedenkt graag verschillende manieren om iets te bekijken. Net alsof er naast de doorgaande weg ineens een nieuwe weg is ontstaan.

Wij lopen mee over één van haar weggetjes.

'Wat een prachtige plek is het Middelheimmuseum. Het park zelf is mooi, en de beelden die er staan zijn bijzonder, en mooi verspreid door het park. Verder zijn er altijd mensen: joggers, mensen die er met hun hond komen, kunstliefhebbers, mensen die er met hun kinderen rondwandelen, suppoosten. Stel je voor dat de beelden, het park, de bezoekers en de suppoosten allemaal bij elkaar horen. Dan zouden de aanwezige mensen ook een kunstwerk kunnen zijn, net als de beelden. Geen stilstaande beelden, maar bewegende beelden, die hun eigen gang gaan.'

Tijdens de drie weekends kunnen bezoekers zelf een kunstwerk worden, doordat ze een titelbordje krijgen dat lijkt op de bordjes die bij de beelden staan. Mensen spelen niet een kunstwerk na, ze zijn een kunstwerk, met al hun eigen gedrag. Bezoekers bevestigen hun titel met een magneetje. Een paar voorbeelden van titels: ‘Figuur, op de rug gezien’, ‘Moeder met kind’, ‘Zonder titel’. Elke titel heeft ook een nummer, bijvoorbeeld ‘Figuur met hond nr.58’. Daardoor is elke titel, en dus ook elk kunstwerk, uniek. Zo uniek, dat de titel die gekozen is ook met die bezoeker mee naar huis mag.

U bent van harte welkom op het startmoment op zaterdag 26 augustus om 11 uur aan de hoofdingang van het Middelheimmuseum.

Bezoekers kunnen hun foto delen op Instagram met #dedaginmiddelheim

Dit project is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van CBK Rotterdam.

De dag dat ik een kunstwerk werd
Judith van den Berg
#dedaginmiddelheim

Wanneer?